اسرار صخره های مرجانی
 
زمین شناسی- دبیرستان زنده یاد مهندس مهدی صافی دستجردی
 
 
برچسب:, :: ::  نويسنده : میلاد

 

 
تشکیل سنگ های رسوبی می تواند ناشی از تجمع و ته نشینی بقایایمواد آلی باشد. بهترین نمونه برای بررسی چگونگی فرآیند تشکیل سنگ های رسوبی، صخرههای مرجانی است که در اعماق آب ها تشکیل شده، در نتیجه رشد و توسعه سواحل بسیاری ازدریاها در مناطق معتدل را در برمی گیرد. تشکیل سنگ های آهکی در بسیاری از مناطق نیزبه روشی مشابه انجام می شود.
سنگ های آهکی متشکل از بی کربنات کلسیم (کلسیت) یا کلسیم ومنیزیم (دولومیت) است. از آنجا که سنگ های رسوبی ساختاری متخلخل دارند، می تواندمحلی برای تجمع سوخت های فسیلی باشد که منشأ آن نیز از مواد آلی است. سنگ هایساختمانی صدفی که از بقایای پوسته های صدفی تشکیل شده، حاصل تجمع مواد آلی در اعماقآب ها است. در فرآیند تشکیل سنگ های رسوبی، رسوبات تحت تاثیر نیرویی که از لایه هایفوقانی روی آنها اعمال می شود، روی هم انباشته می شود و به این ترتیب حجم آنها حدود۴۰درصد کاهش می یابد. مواد محلول در آب مانند کربنات کلسیم، سیلیکا و همچنین اکسیدآهن، فضای خالی میان ذرات تشکیل دهنده این رسوبات را پر می کند و در نتیجه تبخیرآب، ساختار این رسوبات مستحکم تر و رسوبات به سنگ رسوبی تبدیل می شود. در نخستینسال های دوران اول زمین شناسی ( پالئوزوئیک) یعنی حدود ۵۰۰ میلیون سال پیش، مناطقکوهستانی در غرب آمریکا از جمله مناطق ساحلی سطح زمین محسوب می شد که متشکل از صخرههای مرجانی بود. این مثال می تواند بخوبی بیانگر چگونگی تشکیل سنگ های رسوبی و تجمعآنها در سالیان متمادی باشد که توانسته یک منطقه ساحلی را به منطقه کوهستانی بدلکند. سواحل مرجانی از صخره های مرجانی تشکیل شده که در برابر نیروی ناشی از برخوردامواج از مقاومت نسبتا بالایی برخوردار است.
این صخره ها در نتیجه تجمع و انباشته شدن مواد آلی که بر اثرفرآیند فتوسنتز در گیاهان ساخته می شود و همچنین بقایای موجودات دریایی شکل میگیرد. در برخی صخره های مرجانی، بقایایی از ساختار اسکلتی کلسیمی این موجودات نظیرمرجان ها و ستاره دریایی دیده می شود. برای این که نرم تنان دریایی بتوانند دربرابر نفوذ اجسام خارجی مانند دانه شن به داخل بدنشان از خود محافظت کنند، ساختاربدنی منحصربه فردی دارند. در این گروه از نرم تنان دریایی دو پوسته صدفی که متشکلاز لایه های پروتئینی و آهکی هم مرکز است، از بدن آنها محافظت می کند. در نتیجهورود عوامل خارجی به بدن نرم تنان، مروارید تشکیل می شود. مروارید های مرغوب، محصولصدف های خوراکی ساکن آب های گرم و زلال دریاهای حاره ای است. جانداران برای دفعمزاحمت گرد و غبار و ذرات خارجی که در بدن آنها نفوذ کرده، کربنات کلسیم ترشح میکنند و بتدریج بر اثر انباشته شدن لایه های کربنات کلسیم روی هم، مروارید تشکیل میشود.

در حقیقت تشکیل مروارید که ناشی از عکس العمل یک جانور نرم تن دوکفه ای است، شبیه فرآیند تشکیل سنگ های رسوبی است. وقتی یک جسم خارجی مانند یک دانه شن وارد بدن جانور نرم تن می شود، این جانور سعی می کند از طریق باز و بسته کردن کفه های خود، آن را به بیرون پرتاب کند. در غیر این صورت لایه ترشح کننده مروارید به دور آن تشکیل و جسم به داخل بدن جانور کشیده می شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زمین شناسی- دبیرستان زنده یاد مهندس مهدی صافی دستجردی و آدرس safischoolzaminshenasi.LXB. ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 22
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 22
بازدید ماه : 170
بازدید کل : 6786
تعداد مطالب : 52
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1